rowindevisser.reismee.nl

Airlie Beach en de Whitsundays

Hoi iedereen,

Eindelijk weer een keer een update. Het is alweer een tijdje geleden... Vorige keer waren we gebleven bij de nachtbus van Hervey Bay naar Airlie Beach. Nou die hebben we overleefd. Comfortabel was het niet, maar oke. Het eerste wat we opmerkte aan Airlie Beach was dat het echt een stuk warmer is :) Jeeeej! Omdat we allebei een beetje moe waren van de busreis hebben we niet veel gedaan de eerste dag. Alleen een klein wandelingetje, van ongeveer 45 min langs een beekje. Was wel leuk, maar niet spectaculair...
De volgende dag hebben we lekker uit geslapen! Heerlijk. We hoefde pas 11 uur uit te checken. Daarna zijn we naar de lagoon gegaan. Een lagoon is een zwembad, aan het strand. Dit hebben meer steden in Australië omdat je niet overal in de zee mag zwemmen ivm haaien en kwallen. Zo met een lagoon kun je toch een beetje van het strand genieten. Dat hebben wij dus ook gedaan :) Vervolgens werden we om 2 uur opgehaald om onze zeiltocht te beginnen. Onze boot heette 'Pride of Airlie' en het was een grote catamaran. Op de boot was het helaas bewolkt, waardoor het best fris was. Een lange broek en jas waren geen overbodige luxe. Tijdens het zeilen hebben we een Nederlandse jongen, Reon, leren kennen. Dat was erg gezellig. Na een poosje kwamen we aan op een eilandje genaamd South Molle Island. Vanaf de boot konden we een resort zien liggen. Dit bleek ons privé resort te zijn, alleen voor de mensen die op de 'Pride of Airlie' zaten. Het resort had een eigen strand, golfbaan, tennisbaan, zwembad en bar. Echt luxe!! Marleen en ik kregen ook onze eigen kamer! Dat was echt prettig :) Na aankomst, hebben we ons gesetteld in de kamer en zijn we richting de bar gelopen voor wat drankjes en het diner (pasta). Dat beviel ook allemaal prima. 'S avonds waren er nog spelletjes met de hele groep, wat erg gezellig was!
De tweede dag van de tour moesten we om 7:00 klaar staan voor het ontbijt. Daarna vertrokken we met de boot naar het Whitsundays Island National Park. Hier ligt Whitehaven Beach. Dit is het meest witte strand van Australië en misschien zelfs van de wereld! Het zand is heel puur en is als scrub voor je huid. Jammer dat we nog steeds bewolking hadden, maar dat drukte de pret niet. Het water was ook heel mooi blauw, waardoor alles echt op een paradijs leek! Bij het bord van het National park hebben Marleen en ik een veelvoorkomende foto gemaakt. Het is een soort gewoonte om een 'naaktfoto' te maken met het bord. Wij hebben een beetje vals gespeeld en onze bikini's gewoon aan gehouden, al lijkt het niet zo (zie foto's)... Daarna zijn we door gelopen naar een 'look out'. Hier hadden we prachtig uitzicht over het strand en de eilanden er omheen. Toevallig begon het toen net op te klaren, wat dus zorgde voor hele mooie kiekjes! Vervolgens hebben we weer op de boot verzameld en geluncht. Na lunch zeilde we verder naar een baai waar je mocht snorkelen. Ik had nog nooit gesnorkeld, Marleen wel. Het was schitterend! Ik kon mijn ogen niet geloven! Zoveel soorten koraal en vissen in alle kleuren en maten! Het was prachtig! Ik heb zelfs nog een rifhaai gezien, heel eventjes... Helaas moesten we na een ruim uur toch weer terug naar de boot. Terwijl we terug zeilde naar ons resort, zagen we nog 3 manta rays (roggen). Die beesten zijn ontzettend gracieus. Het lijkt wel alsof ze door het water vliegen... Eenmaal terug bij het resort hebben we gedoucht en gegeten (schnitzel). Na het diner was er karaoke avond. Ik ben niet zo'n fan van de spotlights, maar toch hadden Marleen en Reon ons als groepje ingeschreven voor een liedje. En dan niet zomaar een liedje, nee meteen Bohemian Rapsody van Queen..... Ondanks alle moeilijkheden van het liedje, was het toch een redelijk geslaagde poging :)
De laatste dag van de zeiltocht zijn we na het ontbijt een bushwalk gaan doen. Een gids nam ons mee naar een uitkijkpunt. Onderweg vertelde ze over het eiland. Vroeger werd het door aboriginals gebruikt om er speren te maken. Ze verzamelde de vulkanische stenen die je op het eiland vind. Ook gebruikte ze de grass trees (soort struikachtige bomen) als stokken voor de speren. Onderweg kwamen we ook nog een mierennest tegen van groene mieren. De gids vertelde dat deze mieren heel zoet smaken. Marleen en ik hebben beide geproefd en ze smaken inderdaad naar citrus. Jammie :) Ook liet ze zien dat er bladeren zijn waarmee je zeep kan maken. Erg handig als je verdwaald bent in de bush bush... Op het uitkijkpunt hadden we een prachtig uitzicht over het eiland zelf en de omliggende eilanden kon je ook zien. Net toen we boven waren, begon het langzaam op te klaren. Op weg terug kwamen we door een stukje bos dat helemaal vol zat met vlinders, echt ontelbaar veel! Een vlindertuin was er niets bij. Ze waren prachtig :) Eenmaal weer terug bij het resort hebben we kokosnoten open gebroken. Wat een karwei is dat! Wel leuk om te doen. Helaas was het feest toen alweer afgelopen. We gingen met de catamaran weer terug naar Airlie. Gelukkig was het opgeklaard en hadden we vol zon op de boot. Dit was wel even anders dan op de heenweg, nu konden we lekker in onze bikini op het dek liggen :) Omdat we redelijk vroeg terug waren (2 uur) zijn we nog lekker van het weer gaan genieten bij de lagoon in Airlie Beach. Met dat lekkere zonnetje erbij gaf dat een ultiem vakantie gevoel! Heerlijk! S avonds hebben we onszelf getrakteerd op sushi :)
Nu zitten we in de hele dag in de bus (10 uur). Op naar de laatste bestemming van dit hele avontuur: Cairns. Daar hebben we ook weer vanalles op de planning staan, onder andere onze PADI duik cursus en regenwoud tochten! Maar dat horen jullie allemaal de volgende keer wel weer!