rowindevisser.reismee.nl

Sea Life

Hoi iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets geschreven hebben. Dat komt omdat we 5 dagen druk bezig zijn geweest met het behalen vaneen PADI Open Water certificaat. En we mogen met trots mededelen dat we beide zijn geslaagd!

De eerste twee dagen hebben we vooral in het zwembad en in een klaslokaal door gebracht. In het klaslokaal leerde we de theorie, zoals handgebaren en wat te doen als er iets fout gaat. In het zwembad leerde we hoe we met onze spullen om moesten gaan en natuurlijk alvast wat technieken voor het duiken. Er zijn twee belangrijke regels in duiken: #1 Blijf ademhalen, zorg dat je je adem nooit in houd, #2 Blijf vooral rustig, zwem rustig, adem rustig. Verder hebben we onder water ook wat veiligheidsdingen geoefend, zoals wat je moet doen als je tank met lucht bijna leeg is en wat te doen als je masker af valt... Dit was al best spectaculair om in een zwembad te doen van 3m diep. Aan het einde van de tweede dag hebben we een theorie toets moeten maken.. Die hebben we beide meteen gehaald!

De derde dag moesten we vroeg op, want om 7:00 vertrok de boot vanuit Cairns. We gingen met ons klasje van de duikcursus en wat gecertificeerde duikers op pad. De rit heen was erg zwaar. Er waren veel golven en de boot schudde echt heel erg. Ik ben dan ook zeeziek geworden (net als heel veel andere), ondanks de pilletjes die ik van te voren heb genomen :(

Eenmaal aangekomen in het Great Barrier Reef werden de golven minder en konden we dus redelijk stil liggen met de boot.Op hetrif hebben we 4trainingsduiken te doen.Tijdens een trainingsduik moesten we de dingen die we geoefend hadden in de praktijk brengen. Zo moesten we een keer net doen alsof onze lucht op was en dus proberen dat probleem op te lossen (door de lucht van je partner te gebruiken en zo naar boven te zwemmen). Na de uitleg mochten we dan echt gaan. Dit was onze allereerste duik in de oceaan en hetwas geweldig! Het eerste wat we zagen toen we beneden kwamen, was een ' green turtle' (schildpad). SUPER VET! Verder hebben we heel veel mooie vissen gezien en het koraal was ook ontzettend kleurrijk! Toen we weer boven kwamen, was er lunch. Na de lunch zijn we gaan snorkelen. Dit was ook heel leuk, alleen er waren veel golven waardoor er ook veel stroming was. Hierdoor moest je heel hard zwemmen om vooruit te komen. Dat was een beetje jammer, maarja niets aan te doen. Na het snorkelen habben we nog een duik gedaan, onze tweede trainingsduik. Tijdens deze duik hebben we weer een schildpad gezien, dit keer was hij een kwal aan het op eten :) Verder hebben we ook een clownvis (nemo) gezien en andere anemoonvissen.Toen we bijna terug naar boven gingen, kwam er ook nog een haai om de hoek kijken! Een White Tip Reef Shark, deze zijn gelukkig ongevaarlijk voor mensen, maar wel super gaaf om te zien! Dit was ook meteen de laatste duik van deze dag. Alle gecertificeerde duikers mochten een nacht duik doen, maar wij zijn nog niet gecertificeerd, dus helaas voor ons....

De vierde dag, hadden we een ochtendduik voor het ontbijt. Dit is best cool, omdat de vissen dan ook net wakker worden en dus langzaam naar buiten komen. We hebben op deze duik een ' stonefish' gezien, Die zien er uit als een steen maar zijn ontzettend giftig! Verder hebben we weer allerlei vissen en koralen gezien. Ontzettend mooi allemaal! Na het ontbijt hadden we onze laatste trainingsduik :) Ook hier was het rif ons goed gezind, want we hebben weer een schildpad gezien. Toen we boven kwamen, moesten we wat papieren tekenen en tadaaaa: Marleen en ik zijn twee gecertificeerde open water duikers! Dat houdt in dat wetot 18m diepte mogen duiken. Wel altijd met een tweede persoon (duiken is af te raden als je geen buddy hebt).Na de lunch, zijn we voor het eerst zonder gids gaan duiken, AWESOME! We hadden een onderwatercamera gehuurd en hebben echt genoten onder water van alle vissen en koralen. Marleen was zo druk bezig met foto's maken, dat ze de haai die voorbij zwom compleet gemist heeft :) Toen we weer boven waren, hadden we diner. Misschien herkennen jullie ondertussen een patroon: duiken - eten - duiken - eten - duiken - eten etc..

Er werd ons een speciale optie aangeboden. Wij zijn nu open water duikers, maar we konden ook ons volgende certificaat halen: adventure duikers. Dan mag je s' nachts zelf duiken enje mag tot 30m ipv 18m. Marleen heeft deze extra cursus gedaan, ik niet.

Dit keer mochten we wel allemaal mee met de nachtduik! Ik ging met een groepje dat gewoon een gids volgde en Marleen ging met een instrucuteur, want die moest nog extra oefeningen doen onderwater in het donker. Tijdens de nachtduik waren er ontzettend veel haaien, die zijn namelijk s' nachts actief. We hebben zowel white tip reef sharks gezien als grey sharks. Ook hebben we een rode lionfish gezien, zie zijn ook al zo giftig. Helaas had ik geen camera bij om het te fotograferen...:( Na de nachtduik hebben we nog wat spelletjes gedaan met iedereen, dat was ontzettend gezellig! Daarna snel naar bed, want de volgende dag begint weer vroeg.

De laatste dag op het rif begonnamelijk om 5:45 want om6:30 moesten wein het water liggen. Tijdens deze tweede ochtendduik heb ik met mijn buddy Michael (Marleen was op een diepwater duik tot 30m vanwege haar cursus) een schildpad gezien van 150 jaar oud. Deze was echt ENORM!Verder hebben we ook een grote Maori Wrasse gezien en allerlei andere vissen. Ook deze ochtend moesten de vissen nog ontwaken, wat erg grappig is om te zien. De tweede duik van deze dag heb ik overgeslagen omdat ik nogal moe was. Marleen heeft toen haar derde en laatste duik voor de adventure cursus gedaan. Dit was een fotografie duik, dus daar zijn ontzettend mooie foto's uit gekomen! De derde duik van de dag hebben we wel weer samen gedaan. Toen hebben we ook een camera gehuurd om foto's te maken. Het rif waar we zaten was best ondiep, dus dat zorgde voor veel zonlicht en dus veel kleur! Het is ontzettend leuk om foto's te maken onderwater, vooral omdat alles mooi is :)

Nu zijn we weer terug op land en we hebben allebei zeebenen. Alles draait nog een beetje en het voelt alsof je nog steeds op een boot zit... Een erg vreemd gevoel..... Morgen gaan we het lekker rustig aan doen, lekker bijkomen. Hopelijk hebben we dan de mogelijkheid om alle foto's er op te zetten, zowel van het duiken als van de Barefoot tour van een paar dagen geleden.

Groetjes vanuit Cairns!

Opa Jan

Wat een belevenis, niet te geloven wat jullie allemaal zien en meemaken.
Als je straks thuis bent is het leuk om er een boekwerkje van te maken. Geniet ze verder.
Groetjes,
Opa

Rowin

Dat ga ik ook zeker doen opa! Een fotoboek met alle avonturen

Nelly-Mari

Rowin en Marleen gefeliciteerd met halen van je duikdiplomas,het is toch een hele prestatie om dat allemaal te halen en vooral om te doen.

groetjes oma opa

Ton Lea Esmee Justin

Hoi wat gaaf om te duiken!! Leuk hoor en spannend!! Geniet er nog van groetjes van ons