rowindevisser.reismee.nl

Laatste daagjes

Hoi iedereen,

Dit zal het laatste reisverhaal zijn dat we op de blog zetten.. :( Onze reis is ten einde. Wat hebben we een ontzettend leuke dingen kunnen doen de afgelopen weken :)

Maar eerst over zondag. Toen zijn we met een tour nog verder naar het noorden geweest, naar het Daintree Rainforest. Hier liggen Port Douglas en Cape Tribulation. Port Douglas is een stadje dat vooral gebouwd is voor tourisme. Er zijn veel resorts en winkels, verder niet zo veel. Dat was wel een beetje jammer, we hadden er meer van verwacht. Na Port Douglas gingen we door naar Mossman Gorge. Dit is een kloof in het regenwoud, waardoor een rivier loopt. Onze gids heeft ons hier wat uitgelegd over de planten en dieren die hier voorkomen. Het was best interessant. Hierna gingen we verder naar Cape Tribulation. Dit is een geweldige plek! Het is ontzettend mooi, met name het strand. Hier zie je het regenwoud overlopen in het rif. De bomen komen namelijk echt tot op het strand en het rif begint zo'n 5 meter van de kust al... Echt spectaculair! Gelukkig hadden we hier veel vrije tijd, zodat we lekker op het strand konden chillen! Na Cape Tribulation gingen we door naar Alexandra Lookout. Dit is een punt waar je de Daintree Rivier in de zee ziet lopen. Echt heel mooi. En als laatste zijn we met een bootje de Daintree rivier op gegaan op wildlife tocht. We hebben krokodillen gespot tussen de mangrove wortels. De eerste krokodil die we zagen was erg oud en had daarom bijna geen tanden meer. Het is best grappig om een krokodil zonder tanden te zien. Verder hebben we ook nog twee baby krokodilletjes gezien. Die zijn niet heel veel groter dan 50 cm. Heel gek als je beseft dat een volwassen krokodil wel 4 meter (of langer) kan worden! Behalve krokodillen hebben we ook nog een boomslang, een ijsvogeltje en een andere vogel gezien (met een hele lange nek). Hierna was de tour afgelopen en hebben we in het hostel nog wat gechilled voor de rest van de avond.

De volgende dag zijn we naar Tjapukai park geweest. Dit is een park dat vertelt over de aboriginals die leefde in de omgeving van Cairns. Tjapukai betekendt mensen van het regenwoud. Het was ontzettend interessant om te leren over deze cultuur. Zo is het verhaal van hoe de aarde begon heel anders voor aboriginals. Zij denken dat de aarde is ontstaan uit een cassowarie-ei. Ze verdelen alles over ' wet' en 'dry'. 'Wet' heeft te maken met de regen, de maan en alle dieren die daarbij horen. 'Dry' heeft te maken met de zon, vuur en alle dieren die daarbij horen. Wet en Dry zijn geen vijanden van elkaar, maar tegenpolen die samen moeten leven. De stammen worden ook verdeeld tussen wet en dry. Iemand die uit een ' wet' stam komt, moet met iemand trouwen uit een 'dry' stam. Zo blijft alles in evenwicht. Ze hebben ontzettend veel respect voor het land. Hun motto is dan ook: wij zorgen voor het land, zodat het land voor ons zorgt. Vandaar dat ze ook niet echt oorlog hebben met ander stammen. Als je het land pikt van een andere stam, dan ken je het land niet en dus zal het land niet voor je zorgen. Dat vond ik echt ontzettend mooi.

Verder hebben we vanalles geleerd over verschillende soorten vruchten en planten uit het regenwoud. Welke je wel en niet kan eten en welke bladeren of stammen gebruikt kunnen worden als medicijn. Ook hebben we geleerd hoe je speer moet werpen en welke techniek je moet gebruiken om een boemerang te gooien en terug te laten komen :)

We hebben ook een dansshow en een didgeridooshow gezien. Dit was best cool.

Aan het einde van de dag hebben we nog gewoven met palmbladeren, we hebben een boemerang beschilderd en we hebben een ketting gemaakt. Deze mochten we mee naar huis nemen. Ontzettend leuk om te doen!

Vandaag is alweer ons laatste dagje in Cairns. Er staat niet veel op het programma. We moeten vooral zorgen dat we klaar zijn om te gaan morgen :)

Wij hebben ontzettend genoten van deze vakantie. We hebben er alles uitgehaald wat er in zat! Australie is echt een geweldig land!

Tot in Nederland

moniek

Wat een leuke laatste dagen in Australië voor jullie. Ik wens jullie een goede terugreis.
Ik heb genoten van je verhalen en foto's Rowin!

ingrid

Lieve Rowin en Marleen. Dank je wel dat we met jullie mee mochten op jullie trip in Australië. Via jullie mooie verhalen waren we er ook een klein beetje bij. Wat een avonturen en verhalen. Vandaag nog een dagje chillen om af te sluiten. En dan vlug naar huis voor een dikke kus en knuffel. Xxx

Ruud

Wat een avontuur en wat geweldig om het op deze manier mee te kunnen beleven.
Het mooiste van herinneringen is ze maken. Dat hebben jullie zeker gedaan.

oma Nelly opa Mari

Hoi
Rowin en Marleen , bedankt voor de moeie verhalen en fotos wij hebben er van genoten,wij wensen julli een goede reis terug naar huis,groetjes tot donderdag.

Ton Lea Esmee Justin

Wat een reis zeg!! Dat is wat anders dan Franfrijk of Italie en leuk om het zo allemaal te volgen. Een hele goede reis terug!! Groetjes van ons

Opa Jan

Het is bijna niet te bevatten wat jullie gezien en er ook van geleerd hebben.
Ik kijk er naar uit om je weer gezond thuis te zien.
Groetjes,
Opa